vrijdag 4 november 2016

Zwangerschap | Ik ben 1 op de 6....

Hoewel de week van de vruchtbaarheid alweer bijna voorbij is, wil ik er toch nog even aandacht aan schenken. Eén op de zes vrouwen heeft namelijk vruchtbaarheidsproblemen. Ik heb zelf PCOS en schreef daar al eerder over. Ik hoor dus helaas ook bij die één op de zes...


Hoe vaak mensen wel niet vragen aan stellen: "Nou wanneer beginnen jullie aan kinderen?" Vaak beseffen ze geen eens hoe kwetsend deze vraag kan zijn. Soms heeft de ene partner wel een kinderwens en de andere nog niet of zijn ze al jaren bezig en lukt het gewoon niet. Er rust tegenwoordig nog steeds een taboe op vruchtbaarheidsproblemen en zwanger proberen te worden.

Wij hebben er zelf ook voor gekozen om eerst niets te delen met onze omgeving. Elke maand de vraag: "En, is het gelukt?" zaten we niet op te wachten. Wie weet hoe lang het traject in het ziekenhuis ging duren... Gelukkig ging dat heel snel en konden we onze zwangerschap snel met de omgeving delen. Toen hebben wij ook uitgelegd dat ik verminderd vruchtbaar ben en hoe we hulp hebben gehad met zwanger worden. Ik vond het belangrijk dat mensen het om ons heen wisten, aangezien ik ook regelmatig de vraag kreeg wanneer er kinderen kwamen.

Nu waren wij eigenlijk nog helemaal niet zo lang bezig en toch merkte ik dat ik dat soort vragen vervelend vond. Elke maand duurt te lang als je zwanger wilt worden en zulke vragen zijn dan niet leuk. Je wilt namelijk zeggen dat je zelf ook wilt dat het zo ver was, maar dan riskeer je dat je elke maand vragen krijgt. Bij het vertellen van onze zwangerschap heb ik dus ook verteld hoe ik het heb ervaren om dat soort vragen te krijgen, hoe graag ik wilde vertellen dat we bezig waren, maar dat het niet lukte.

Ik wil dus ook met dit artikel aandacht vragen voor vruchtbaarheidsproblemen en mensen ervan bewust maken hoe moeilijk het kan zijn om steeds vragen en opmerkingen te horen als "Nou wanneer beginnen jullie aan kinderen?" en "Ik had wel gedacht dat jij nu zwanger zou zijn!". Vragen en opmerkingen die onschuldig lijken, maar veel verdriet kunnen doen. Ik heb het geluk gehad om snel zwanger te mogen raken, maar er zijn genoeg vrouwen waarbij het veel langer duurt en soms zelfs gewoon nooit lukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...