vrijdag 22 april 2016

Zwangerschap | Moeders voor Moeders

Vandaag, maandag 18 april, is het zover. mijn 10 weken urine inleveren voor Moeders voor Moeders zit erop! Het klinkt misschien een beetje stom, elke keer je urine opvangen en in een fles overschenken, maar het kan voor andere vrouwen het verschil maken tussen wel of niet zwanger worden.



Moeders voor Moeders zamelt namelijk urine in van zwangere vrouwen. In deze urine zit het hormoon hCG wat gewonnen wordt voor het maken van medicijnen die nodig zijn bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Deze medicijnen kunnen niet met een kunstmatig hormoon gemaakt worden en alleen zwangere vrouwen hebben dit hormoon in hun urine. Pregnyl bestaat onder andere uit het hormoon hCG, dit is vaak de vervolgstap als clomid, het hormoon wat ik heb gehad, niet (voldoende) werkt. Dit was voor mij persoonlijk de reden om mee te doen. Ik heb gemerkt dat zwanger raken niet vanzelf gaat, waarom zou ik dan niet op een makkelijke manier iets terug doen?

Je kunt meedoen vanaf je 6e week tot en met je 16e week, in totaal 10 weken dus. In deze weken bevat je urine het meeste hCG-hormoon. Aanmelden kan tot en met de 11e week, dus mocht je er laat achter komen dat je zwanger bent, betekent dat niet dat je niet meer mee kan doen!

Ik wil van dit artikel geen informatieartikel maken, maar ook juist mijn persoonlijke ervaringen delen. Mocht je meer informatie willen over Moeders voor Moeders kun je altijd kijken op de site of gratis bellen naar 0800-0228070.

Hoe heb ik het ervaren? Zoals ik hierboven al zei heb ik de volle 10 weken meegedaan. Omdat ik door mijn voortraject al vroeg wist dat ik zwanger was, heb ik me gelijk aangemeld. Toen ik 5 weken zwanger was en wij het nog niemand in onze omgeving hadden verteld, kwam het contactpersoon van Moeders voor Moeders in mijn buurt al langs. Best bijzonder, ineens met een vreemde praten over je zwangerschap, terwijl onze omgeving het nog geen eens wist!

 

Ik kreeg een kannetje, een badcape als cadeau omdat ik mee wilde doen en alle informatie over de ophaaldag en hoe je moet omgaan met het kannetje en de flessen. Zelf heb ik de flessen en het kannetje boven in de badkamer gezet. Nog niet iedereen in onze omgeving wist het en als je visite hebt, kun je ze niet verbieden naar de wc te gaan, omdat jij daar je flessen hebt staan en je niet wil dat iemand dat ontdekt ;). In de badkamer kon ik ze redelijk verstoppen achter ons badkamermeubel en ze er zelfs in zetten als ik wist dat er mensen in de badkamer moesten wezen die het nog niet wisten.


Per dag pakte ik één fles en deze zette ik bovenop de krat. Zo wist ik steeds welke fles die dag aan de beurt was en hoefde ik niet steeds te tellen welke fles ik nodig had of alle flessen op te tillen om te voelen welke fles leeg was en welke niet. Het is de bedoeling dat je alle urine die je opspaart in één dag ook in één fles doet.

  

En het kannetje zette ik bovenop de wc. Zo kon ik nooit vergeten mijn urine op te vangen als ik naar de wc moest. Na het overschenken in de fles spoelde ik altijd gelijk het kannetje om met water en zette hem dan gelijk weer terug op de wc. Je mag trouwens het kannetje niet schoonmaken met schoonmaakmiddel of iets dergelijks, alleen omspoelen met water is toegestaan. Voor het volgende toiletbezoek gooide ik het laatste restje water dat nog eventueel in het kannetje stond weg en dan was hij weer klaar voor de volgende ronde!

Ik had maandag mijn wisseldag. Dit betekent dat je je kratten met flessen buiten zet, deze worden opgehaald en je krijgt weer twee kratten met lege flessen. Zelf vond ik de ophaaltijden lang, van 08:00 tot 18:00. Vaak zette ik zondagavond mijn kratten als buiten klaar, zodat ik er 's ochtends niet aan hoefde te denken. In het begin zat ik een beetje met de opgevangen urine van de maandag. Moest ik na elk toiletbezoek naar buiten met mijn kannetje om het over te schenken? Spaarde ik alles van de maandag op in het kannetje en leegde ik dit in een nieuwe fles? Uiteindelijk spaarde ik alle urine van de maandag op tot het kannetje ongeveer driekwart vol was. Dan leegde ik hem. Dit deed ik door een fles uit het kratje buiten te pakken als de kratten nog niet verwisseld waren. Deze fles zette ik dan gelijk weer terug in de krat. Waren de kratten al wel verwisseld, dan haalde ik ze binnen, bracht de kratten naar boven en leegde het kannetje in een nieuwe fles. 

Van tevoren had ik verwacht dat ik er moeite mee zou hebben om bij elk toiletbezoek mijn urine op te vangen. Het is me echt 100% meegevallen! Het werd al snel een routine en ik heb me geen één keer vergist dat ik beneden naar het toilet ging of iets dergelijks. Wel schonk ik niet op de nuchtere maag mijn urine over in een fles. Het conserveermiddel wat in de flessen zat maakte me misselijk als ik nog niets gegeten had. Toen ik uiteindelijk geen urine meer hoefde in te leveren, liep ik nog steeds automatisch naar de badkamer om me daar te beseffen dat ik geen kratten meer had staan. Toch was het wel fijn om mijn urine niet meer op te vangen. Vooral omdat ik in de dagen dat ik meedeed aan Moeders voor Moeders ineens veel vaker naar de wc moest voor kleine plasjes. Nu kan ik even snel naar de wc, zonder naar boven te moeten lopen, de urine over te schenken, het kannetje om te spoelen en alles weer op zijn plaats zetten. Dat is toch een stuk makkelijker als je ineens twee keer zoveel moet plassen als daarvoor!

Ik ben ook zeker van plan bij een eventuele volgende zwangerschap weer mee te doen aan Moeders voor Moeders. Het is uiteindelijk een kleine moeite, je hoeft het maar 10 weken te doen en je kunt er andere vrouwen een kind mee geven!

Heb jij zelf ook meegedaan aan Moeders voor Moeders? En wat waren jouw ervaringen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...