zondag 31 mei 2015

Persoonlijk | Is iedereen eigenlijk niet een beetje autistisch?

Laatst had ik een kleine discussie met mijn moeder. Mijn moeder had een rechthoekig kerststukje op tafel staan met daarnaast een kerstster in een bloempot en daartussen onderzetters. Deze spullen lagen niet netjes in een lijn, wat ik persoonlijk rommelig vond. Ik legde daarom alles netjes op een rij, waarop mijn moeder antwoordde dat ze dit zelf zo statisch vond en dat ze het daarom expres niet netjes naast elkaar had gelegd.



 
Disclaimer: ik heb aan dit artikel maanden gewerkt, omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten met mijn hersenspinsels. Vandaar dat sommige stukken wat verouderd zijn, maar de situaties blijven actueel. Ik besef me dat ik de diagnose autisme zwart-wit neerzet, maar als ik alle vormen en gradaties van autisme ging bespreken, was je over een week nog niet klaar met lezen. Mocht je je toch storen aan mijn gedachten en meningen laat me dan vooral jouw mening weten bij de comments.

Hierdoor ging ik nadenken; ik wil altijd alles graag netjes op een rijtje hebben. Op mijn nachtkastje liggen al mijn tijdschriften altijd netjes op grootte gesorteerd, zodat het er toch netjes uitziet als er een behoorlijke stapel op mijn nachtkastje ligt. Ook heb ik mijn schoolboeken gesorteerd op grootte, net zoals mijn schriften.

Ook wil ik graag alles netjes hebben in mijn schriften en mijn laptop. Op mijn bureaublad staat zo min mogelijk en alle documenten zijn onderverdeeld in mappen. Zo kan ik altijd mijn spullen terug vinden. Laatst moest ik iets opzoeken op mijn zusjes computer en die heeft dit juist totaal niet. Ik merkte dat ik gefrustreerd raakte, omdat ik niet snel het juiste bestand kon vinden en was extra blij met mijn geordende laptop. In mijn schriften hou ik er niet van als er iets doorgekrast is, er extra witregels tussen stukken tekst staan of juist geen witregels waar ik ze wel wil hebben, omdat er bijvoorbeeld nog extra tekst tussen moet.

Maakt mij niet super netjes of een beetje autistisch? Sinds ik in het cluster 4 onderwijs stage heb gelopen, kijk ik anders tegen autisme aan. Hoeveel mensen hebben wel niet autistische trekjes? Ik leg alles "dwangmatig" goed neer, netjes in een rijtje of op grootte, omdat ik het anders slordig vind staan. Zo kan ik er niet ook tegen als plannen op het laatste moment veranderen, daar kan ik best even chagrijnig van zijn. Wat daarmee samenvalt is dat ik altijd alles ruim van tevoren wil weten. Zo kan ik mijn planning erop aanpassen, aangezien ik het haat om voor verrassingen te staan.

Ik denk dat er wel degelijk verschil is tussen de diagnose autisme en autistische trekjes hebben. Mensen met autistische trekjes kunnen zich erover heen zetten. Ze hebben het vermogen om ermee om te gaan dat afspraken op een ander tijdstip worden gezet, plannen veranderen en spullen op andere plekken of op een andere manier liggen zoals zij graag willen. Mensen met autisme kunnen dit niet. Zij raken in paniek als dingen anders lopen dan zij verwachten. Het vermogen om om te kunnen schakelen ontbreekt.

Met die artikel wil ik echt niet suggereren dat iedereen autisme heeft. Wel wil ik proberen of mensen anders kunnen kijken naar autisme. Hoeveel mensen heb wel niet speciale gewoonten wat betreft opruimen, organiseren, plannen, afspraken enzovoort. Besef dat als iets voor jou vervelend is, omdat iemand zich niet aan jouw vaste gewoonten houdt, het voor iemand met autisme nog vele malen erger is. Tijdens mijn stage heb ik ervaren dat mensen met autisme zich vaak onbegrepen voelen en vaak ook eenzaam. Nu wil ik ook niet iedereen overhalen om helemaal mee te gaan met de mening en gewoonten van iemand met autisme, maar iets meer rekening houden met diegene scheelt vaak al een heleboel.

Als iemand graag de boeken op een bepaalde manier wil hebben liggen en jij hebt daar geen last van, waarom zou je diegene tegenhouden? Als iemand graag een dag van tevoren de afspraak bevestigd wil hebben, is dat toch een kleine moeite? Waarom dan niet iets meer moeite doen voor mensen met autisme, zodat zij zich iets beter geaccepteerd voelen in een wereld die voor hun vaak al lastig genoeg is. Samen moeten we de wereld een beetje beter maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...