dinsdag 27 januari 2015

Lifestyle | Plannen; mijn geheimen deel II

In deel I deelde ik met jullie mijn geheimen wat betreft een ouderwetse planning, maar ik liet ook doorschemeren dat ik meerdere methodes afwissel. Vandaag is het tijd voor deel II en de tweede methode.

Bullet Journal
Deze methode gebruik ik al een hele tijd, kwam voorbij in My Lovely Life en ik heb er al wat over geschreven. Toch wil ik er opnieuw over schrijven, omdat ik deze methode voor mijn gevoel wat meer eigen heb gemaakt. Inmiddels ligt mijn Bullet Journal wel wat te verstoffen, maar dit is een methode die ik zeker weer oppak als ik het straks wat rustiger heb. Voor nu vind ik het een minder fijne methode, omdat ik niet goed zie hoeveel taken ik per dag op mij kan nemen.


Hoe je je Bullet Journal in "moet" richten, kun je hier lezen. Op deze manier heb ik ook mijn Bullet Journal ingericht. Ik mis alleen nog een legenda om taken, gebeurtenissen, notities e.d. van elkaar te onderscheiden. Je kunt hiervoor zelf symbolen of tekens verzinnen. Ik laat jullie nu alleen de taken zien, die ik aangeef met een hartje. Je kunt elk symbool kiezen wat je wilt, maar ik vind een hartje wel heel schattig staan. Een ingekleurd hartje betekent dat ik de taak heb voltooid, een hartje wat nog ingekleurd moet worden, betekent dat deze taak nog niet is voltooid.

Doordat je begint met een grote takenlijst voor de gehele maand, is het lastig om van tevoren al taken op te delen in dagen. Je weet namelijk niet hoeveel taken er voor de dagen bijkomen. Soms heb ik per dag nog geen bladzijde nodig om alle taken op te schrijven, maar op een drukke dag kan het zo zijn dat ik meer dan een bladzijde nodig heb. Hierdoor wacht ik pas tot 's avonds totdat ik alle taken voor de volgende dag op ga schrijven.


Soms sla ik de grote takenlijst ook over en maak ik gewoon een takenlijst per dag. Ik kan er niet zo goed tegen dat mijn grote takenlijst niet actueel is en ik vind het ook zonde om lege ruimtes of bladzijdes in mijn Bullet Journal te hebben. Ja daarin ben ik best een beetje perfectionistisch. Ook voorkom ik dan dat ik moet strepen in mijn Bullet Journal, omdat een taak niet meer relevant is voor die dag. Juist omdat je een Bullet Journal zo lang bewaart, ik gooi hem in ieder geval niet weg voordat hij vol is, vind ik het slordig als er in gestreept en gekrast wordt. Ik vind het ook heel leuk om achteraf terug te kijken in mijn Bullet Journal.

Voordelen van deze methode:
- Je bent geen tijd kwijt aan het toevoegen van tijdstippen en aantal minuten, je schrijft alleen de taken op.
- Je hebt een actuele takenlijst die je op elk moment aan kan passen.
- Je hebt een goed overzicht van welke taken je wel en niet hebt uitgevoerd.
- Je hebt al je taken, gebeurtenissen, notities e.d. bij elkaar in een boekje zitten en kan het dus niet kwijtraken.
- Door een grote takenlijst voor de hele maand te maken vergeet je geen belangrijke dingen in te plannen.
- Alle gekleurde hartjes (of een ander symbool) geeft een bevredigend gevoel aan het einde van de dag.

Nadelen van deze methode:
- Je hebt geen inzicht in hoeveel tijd de taken in beslag nemen, waardoor de kans bestaat dat je teveel taken plant op een dag.
- Als je alle taken opschrijft, kan het er overweldigend uitzien.
- Je moet terug bladeren als je het maandoverzicht wilt zien, waardoor het kan zijn dat je gebeurtenissen vergeet over te nemen bij de betreffende dag.
- Je zult je Bullet Journal mee moeten nemen als je er ook buitenshuis gebruik van wilt maken.
- Je grote takenlijst van de maand zal nooit actueel blijven, omdat er steeds taken bij zullen komen die je aan het begin van de maand nog niet wist.

Binnenkort het laatste deel en mijn laatste methode die ik gebruik bij het plannen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...