vrijdag 23 januari 2015

Lifestyle | Plannen; mijn geheimen deel I

Ik zal eerlijk zijn; ik ben slecht in plannen. Vaak sta ik op met een heleboel inspiratie om van alles te doen die dag, maar als ik niet oppas komt er van de helft niets terecht. Mijn valkuilen? Teveel willen op een dag, te weinig tijd inplannen voor de taken en er komen altijd taken tussendoor, waardoor ik andere taken moet laten vallen.



Inmiddels weet ik waar mijn valkuilen liggen en hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Vandaag wil ik met jullie mijn tips delen, zodat jullie hier misschien ook iets aan hebben. Ik heb drie methodes om te plannen. Ik wissel regelmatig af tussen deze methodes, omdat elke methode zijn voor- en nadelen heeft. Vandaag begin ik met de eerste methode, een methode die ik tegenwoordig vaak gebruik.

Planning
Ouderwets een planning op papier is de methode die ik tegenwoordig gebruik. Per dag schrijf ik mijn taken op. Maandag begin ik al met alle grote taken van de week op te schrijven. Dit doe ik in een schrift waarbij elke dag zijn eigen bladzijde heeft. Zo vergeet ik geen afspraken of belangrijke taken. 's Avonds maak ik mijn takenlijst af door de taken van de volgende dag op te schrijven. Zo heb ik een actuele takenlijst. 's Morgens begin ik de dag door bij het ontbijt mijn planning te maken. Ik geef alle taken een nummer, vul ik hoeveel minuten de taak gaat kosten en op welk tijdstip ik ermee bezig ga.

Een tip: schat het aantal minuten altijd ruimer in dan je verwacht. Een telefoontje naar de tandarts duurt misschien nog geen vijf minuten, maar als het druk is en je moet in de wacht staan, kan het zo langer duren. Zitten andere taken ook tegen, dan klopt er niets meer van je planning.

Mocht het voorkomen dat ik eigenlijk teveel taken voor een dag heb gepland, dan kijk ik of ik taken kan doorschuiven naar een andere dag. Ik verminder eigenlijk nooit het aantal minuten die ik oorspronkelijk voor een taak heb neergezet. Dit puur om het feit dat je dan vaak te krap gaat plannen om al je taken toch gedaan te krijgen. Dit resulteert vaak in stress ("ik ga over de geplande tijd van de taak heen") en alsnog niet rondkomen met je planning.

Je kunt deze planning zowel op de computer als op papier maken. Mijn voorkeur gaat naar papier, zodat je snel kunt afstrepen wat je hebt gedaan. Zo kun je op het einde van de dag zien hoeveel werk je hebt verzet. Heb je terugkerende taken te krap ingepland, zoals bijvoorbeeld het stofzuigen, zet er dan bij hoe lang je erover hebt gedaan. Zo kun je de volgende keer deze taak beter inplannen qua tijd. Dit is ook de reden dat ik alle planningen van een week bewaar.

Normaal doe ik dit dus op papier, maar een voorbeeld hoe een (deel van de) planning eruit kan zien.

In mijn voorbeeld heb ik dit niet gedaan, maar om een correcte planning te kunnen maken, zul je ook alle kleine taken erin moeten zetten, zoals ontbijten, douchen, aankleden e.d. Vaak vat ik dit samen onder "opstarten", omdat er anders vele taken op je planning komen te staan. Dit kan overweldigend overkomen ("wow ik moet echt heel veel doen vandaag"), terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn. Mocht het een kleine taak zijn waarvan ik weet dat ik hem binnen vijf minuten heb gedaan, zoals het vuilnis buiten zetten, dan schrijf ik hem vaak alleen als taak op. Ik koppel er dan geen aantal minuten of tijdstip aan, omdat mij dit teveel werk kost in verhouding met de taak. Toch schrijf ik hem wel op, voor een extra bevredigend gevoel aan het einde van de dag.

De voordelen van deze methode:
- Je bent bewust bezig met je planning van de dag doordat je er een tijdstip aan koppelt.
- De planning geeft je inzicht of je teveel taken hebt gepland voor de dag of nog tijd over houdt.
- Je kunt terugkerende taken de volgende keer qua tijd beter inplannen.
- Je hebt een actuele takenlijst doordat je de taken 's avonds opschrijft.
- Het is bevredigend om aan het einde van de dag te zien hoeveel je hebt gedaan.

De nadelen van deze methode:
- Je moet elke morgen even een momentje nemen om de planning van de dag te maken.
- De planning kan er overweldigend uitzien als je alle kleine taken op de planning zet.
- Het kost meer tijd om kleine taken op de planning te zetten dan ze gelijk uit te voeren.

Dit was het eerste deel over mijn geheimen wat betreft het plannen. Er komen nog twee delen met de twee andere methoden die ik gebruik. Hoe plan jij altijd en wat zijn jouw tips?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...