zondag 19 januari 2014

Lifestyle | De 7 zonden van paardrijden

De 7 zonden, jullie kennen ze vast wel. Maar dat er de 7 zonden ook bestonden voor paardrijden, dat wisten jullie vast niet. Ik wist het tenminste niet, totdat ik er over las. En stiekem vind ik het niet alleen voor paardrijden toepasbaar, maar ook voor andere persoonlijke situaties. Eigenlijk is het wel in elke situatie toe te passen, maar vandaag spits ik het toe op het paardrijden. Aan het einde zal ik ook nog kort een persoonlijke situatie beschrijven bij elke zonde.



Zonde 1: Onwetendheid
Een gebrek aan kennis, het meest fundamentele van de zonden. Uit onwetendheid vloeien de andere zonden voort.

Ik maak me weleens schuldig aan deze zonde. Dan snap ik echt niet waarom mijn paard zo raar doet, terwijl ik eigenlijk zeker weet dat het mijn fout is. Door mijn onwetendheid weet ik niet wat ik fout doe, gelukkig vang ik dit op door mijn instructrice. Die ziet het vanaf de grond eigenlijk altijd wel.

Zonde 2: Schroom
Voor een paard ben je nooit zijn gelijke, je staat boven of onder hem. Voldoe je aan de zonde? Dan faal je in het tonen van leiderschap naar het paard toe.

Ik ben echt niet altijd een goede leider, maar dit komt ook omdat ik geen band op kan bouwen met een paard, aangezien ik op een manege rijdt. Tijdens de lessen probeer ik een goede leider te zijn, maar omdat ik maar 1x per week op een paard rij en het ook niet eens altijd hetzelfde paard is, kan het soms moeilijk zijn om het leiderschap op je te nemen. Vooral als het paard niet iedereen die op zijn rug rijdt, als leider wil accepteren en daarom zelf het leiderschap maar op zich neemt.

Zonde 3: Trots
Als je vooruitgang boekt met je paard, mag je natuurlijk trots zijn. Trots is positief. De keerzijde van trots is arrogantie en ijdelheid. Teveel is natuurlijk nooit goed.

Ik ben ook echt weleens trots, als ik samen met mijn paard een goede prestatie heb geleverd op een wedstrijd, een moeilijke oefening goed heb uitgevoerd of samen een parcours hebben gesprongen zonder dat ik het eng vond. Ik word alleen altijd weer met beide benen op de grond gezet, want het gaat nooit altijd goed. Daarom ben ik ook extra blij als het wel goed gaat.

Zonde 4: Angst
Angst staat vooruitgang in de weg. Bij angst denk je niet aan het paard en kun je nooit op een hoog niveau presteren.

Check! Ik ben bang geworden met springen en langzaam maar zeker gaan we wel vooruit, maar ik blijf het spannend vinden. Ook ben ik met wedstrijden heel gespannen en nerveus, wat mijn prestaties belemmert.

Zonde 5: Ongeduld
Het duurt jaren om goed te kunnen paardrijden. Teveel willen is niet goed, dit belemmert je vooruitgang.

Ik ben echt weleens ongeduldig, vooral als ik weet dat het paard de oefening kan, het eerst wel deed en ineens 'besluit' het niet meer te doen. Dan vind ik het moeilijk om mijn geduld te bewaren en de oefening weer rustig op te pakken. 

Zonde 6: Woede
Woede is het tegenovergestelde van wijsheid. Combineer de vorige zonde, ongeduld, met de gedachte dat een paard opzettelijk tegenwerkt en je krijgt woede.

Check, ook hier heb ik me echt weleens schuldig aan gemaakt. Een paard die besluit de hele tijd alleen maar keihard te rennen en op geen enkele manier te luisteren, krijgt mij best kwaad. Ook als hij de hele tijd onder oefeningen probeert uit te komen door te gaan rennen, maakt mij boos. Vooral als ik weet dat hij de oefeningen wel kan. Gelukkig kan ik mijn boosheid ook snel laten varen en met frisse moed opnieuw beginnen

Zonde 7: Mateloosheid
Te veel van iets goeds is nooit goed. Je moet een middenweg vinden, met balans en harmonie.

Ik heb weleens teveel gepikt van een paard, omdat ik niet boos wou worden. En dan nemen ze natuurlijk een loopje met je. Niet altijd handig, maar dat hoort bij het leren zoeken naar de middenweg.

Tot zover mijn paardensituaties. Hieronder beschrijf ik nog kort een persoonlijke situatie waarbij ik met de 7 zonden in aanraking ben gekomen.




Zonde 1: Onwetendheid
Iets gezegd wat de situatie alleen nog maar erger maakte, omdat ik niet alles over de situatie wist. Ik had gewoon beter mijn mond kunnen houden...

Zonde 2: Schroom
Ik voel regelmatig schroom om iets persoonlijks te vertellen, vooral als het niet zo leuk is, omdat ik dan het gevoel heb dat ik overkom als een zeur. Achteraf hoor ik dan dat ik het juist had moeten vertellen, zodat ze er rekening mee konden houden.

Zonde 3: Trots
Een zonde die niet vaak voorkomt, andere mensen zijn vaak trots op me, maar zo voel ik dat zelf niet. Er wordt ook vaak genoeg tegen mij gezegd dat ik best wat trotser mag zijn. Af en toe ben ik wel trots op mezelf, als ik een moeilijke toets heb gehaald, een goede prestatie heb geleverd of een uitdaging heb overwonnen.

Zonde 4: Angst
Ik heb bepaalde angsten. Vroeger was ik bang voor vlinders, ik ben nu doodsbang voor spinnen. Ook ben ik bang dat dierbaren te verliezen en ben ik liever niet alleen in het donker.

Zonde 5: Ongeduld
Ik ben regelmatig ongeduldig, als ik iets graag wil weten of als ik iets graag af wil hebben, kan ik heel ongeduldig zijn. Het moet dan ook altijd gelijk af of ik moet het gelijk weten. Niet de beste eigenschap, maar ik leer ermee leven.

Zonde 6: Woede
Net zoals ieder ander denk ik, knap ik ook weleens bijna uit mijn vel van woede. Vooral als iets onrechtvaardig is, daar kan ik echt niet tegen en daar kan ik ook heel boos om worden.

Zonde 7: Mateloosheid
Ik heb weleens teveel gepikt van een vriend, terwijl ze allerlei vervelende verhalen over mij de wereld inbracht. Ik had al veel eerder moeten stoppen met die vriendschap, maar elke keer hoopte ik dat ze zou veranderen

Ik ben benieuwd naar jouw zonden! Zet bij de comments jouw zonden neer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...