vrijdag 29 november 2013

Plannen

Plannen, zo belangrijk als je het druk hebt en toch blijft het mijn struikelpunt... Ik heb al vele methodes geprobeerd, losse to-do lists, sticky notes overal opplakken, lijstjes op mijn mobiel, op mijn laptop, op papier, planningen overal, meerdere agenda's. Toch bleef plannen moeilijk. Totdat ik deze methode ontdekte...

Bullet Journal! Op deze site staat uitgelegd hoe het in zijn werk gaat. Ik gebruik hem zelf ietsjes anders, ik maak geen vierkantjes als checkboxen, maar hartjes. Vind ik net even wat leuker staan! Ook gebruik ik geen verschillende symbolen voor afspraken, taken, notities, hersenspinsels, alles wordt bij mij een hartje.

Op instagram staat een foto hoe mijn bullet journal eruit ziet. Nog helemaal vers, want ik was toen net begonnen. Inmiddels is er al wat in gekrast, maar het overzicht blijf ik houden. Lege hartjes worden doorgeschoven naar de volgende dag of maand. Elke avond maak ik een nieuwe checklist voor de volgende dag en soms al voor meerdere dagen.

Ik zal jullie laten zien hoe mijn bullet journal opgebouwd is.
Dit is hem dan; mijn bullet journal. Een notitieboekje van de Action. 
Het is belangrijk dat je schrift lijntjes heeft. 

De inhoudsopgave. Aangezien ik in november ben begonnen, is mijn inhoudsopgave nog niet heel erg gevuld. Je schrijft ook het paginanummer op, wanneer dat item is begonnen en wanneer het is opgehouden. November is nog niet voorbij, dus ik heb nog geen eindpagina genoteerd.

Daarna maak je een overzicht van de maand. Je schrijft de datum op en daarachter elke dag het is. 
Alle (belangrijke) afspraken noteer je dan hier.

Daarna maak je een grote to-do list met dingen die je in november moet doen. 

Daarna kun je het per dag indelen. In begin november had ik het nog relatief rustig, het was toetsweek en ik plande al mijn tijd in om mijn verslagen te maken.

Hoe verder we in november komen, hoe drukker ik het krijg. Hier zie je dat ik af en toe geen witregel heb tussen de dagen. Dat komt omdat ik op het laatste moment nog een taak heb toegevoegd. Een witregel tussen de verschillende dagen geeft meer overzicht voor mij. Op de linkerpagina zie je ook dat ik een paar dingen heb doorgestreept. Deze taken zijn dan niet meer relevant of niet relevant voor die dag.

En vandaag, nog veel lege hartjes en hij is nu ook alweer aangepast. Zo blijft mijn bullet journal in beweging.

Hoe ik bij het idee kwam om een bullet journal te maken? Ik zag het op Lisanneleeft. Ik ben blij dat ik het heb uitgeprobeerd, want dit is eindelijk een methode die ik langer dan een week volhou. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...