dinsdag 27 augustus 2013

Paardenverhalen #3: Zitcompetitie regiofinale

Zoals jullie weten rij ik paard. Ik rij vooral dressuur en doe ook mee aan wedstrijden. Doordat ik een aantal keer hard met springen ben gevallen, durf ik niet meer zo goed. Nu is er een landelijke dressuurwedstrijd, namelijk de zitcompetitie. Deze wedstrijd houdt in dat je via een paar rondes probeert zo hoog mogelijk te eindigen. Je rijdt op een andere manege, op een paard dat je nog nooit hebt gezien en dat je zelf niet mag uitkiezen, er wordt geloot. Je rijdt in een groepje van 4 of 5 ruiters en waar je rijdt, dat wordt ook ingedeeld. Je hebt dus eigenlijk niets in de hand. Dat is het concept van de zitcompetitie: kijken welke ruiters nu werkelijk goed kunnen rijden en vooral een goede houding hebben, ongeacht op welk paard ze zitten. Dit jaar mocht ik mijn manege, manege de Buitenwijck, weer vertegenwoordigen in Lelystad. 

Het begon allemaal heel gezellig, we hadden goed geoefend en we waren er klaar voor! Van tevoren geef jij gegevens door waar onder je gewicht en lengte waardoor de manege een paard uit kan zoeken dat bij je past. Ook kun je opgeven of je een kleine pony, grote pony, klein paard of een groot paard wil. Ik reed altijd op onze manege op kleine paarden, maar sinds kort rij ik op twee grote paarden. Omdat ik dit niet gewend ben, begon ik anders te rijden en ging mijn houding achteruit. In overleg met mijn instructrice had ik toch maar opgegeven dat ik graag een klein paard wou tijdens de zitcompetitie. 

Een week voordat de regiofinale gereden zou worden, werd de hele lijst omgegooid. Van een klein paard kwam ik ineens op een groot paard terecht! Wat vond ik dit vervelend *zacht uitgedrukt*. De rest stelde me gerust dat ik de afgelopen tijd juist op grote paarden had gereden en dat het misschien wel goed zou komen. Dus op naar de manege en de stallen in om te kijken hoe groot Tom, het paard waarop ik moest, nou daadwerkelijk was!

In de stallen aangekomen schrok ik me dood... Er stond daar een paard dat groter was dan de paarden waar ik 'thuis' op reed! Ik zag het helemaal niet meer zitten, maar besloot gewoon door te zetten. Uiteindelijk was er nog sprake dat er misschien gewisseld zou worden, aangezien een heel lang meisje op een klein paard zat die eigenlijk te klein voor haar was, waardoor zij op Tom zou gaan en ik op dat kleine paard, maar dat mocht niet van de jury. Dus gewoon opgestapt op Tom, beugels wat langer gedaan, zodat ik niet heel erg klein op hem zou lijken en rijden maar!

Even luisteren naar de laatste adviezen

En rijden maar!

Mijn paard had een stof/pollenallergie, vandaar dat hij zo'n raar kapje over zijn neus heeft. Maar of het veel hielp... Tijdens de proef was hij zo aan het proesten en snuiven dat ik dacht dat hij dood neer zou vallen. Het was toen ook heel erg warm, buiten al, maar vooral binnen in de bak: een afgesloten ruimte met golfplaten waar de zon lekker op brandde. 

Bijna klaar....

Groeten naar de jury, met een dikke big smile

Alle ruiters van manege de Buitenwijck die meededen

Helemaal blij dat we door zijn!

We kwamen zelfs in de krant!

En wat gebeurde er? Ik werd tweede van mijn categorie (18 jaar en ouder)! Ik was helemaal blij, ik had het totaal niet verwacht en werd heel erg zenuwachtig toen ze mijn naam maar niet zeiden, straks waren ze me vergeten ofzo. Toen ik hoorde dat ik tweede was en dat ik door was, heb ik van alle spanning even een flink potje staan janken. Normaal huil ik niet snel, maar nu was ik zo blij dat ik er niets aan kon doen. En ik was niet de enige: de helft van de ruiters van onze manege deed met mij mee. Dat ik door ben, betekent dat ik 8 september op manege Ravenswaaij de kwartfinale moet rijden. We zijn dus alweer druk aan het trainen ervoor, want het is al bijna zover! Al laatste wil ik jullie nog even een stukje van mijn proef laten zien. Veel plezier met kijken :) Ik rij voorop met Tom, wat wel echt heel fijn was, omdat je met niemand rekening hoeft te houden haha. Ik kon gewoon lekker voor mezelf rijden. Volgende keer dus niet zo snel een paard om zijn hoogte veroordelen, want hij heeft me wel naar een tweede plek gebracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...