zaterdag 2 maart 2013

Brief aan mijn jongere ik

Vandaag een artikel waar ik persoonlijk nog wel een beetje tegen op zie. Een brief aan mijn jongere ik. Heel erg persoonlijk en voor jullie misschien wel heel erg vaag. Toch hoop ik dat het voor jullie ook een soort inspiratie is. Dat jullie tussen de regels jullie eigen situatie erdoor kunnen lezen, want ik denk dat heel veel er zich wel in kunnen herkennen. Het zijn toch wel veel onzekerheden en problemen waar veel tieners tegen aan lopen. Waarom ik het toch een beetje eng vond op dit op internet te zetten? Het is en blijft internet, iedereen kan anoniem een lelijke reactie achterlaten of me de grond in trappen. Ook is het heel erg persoonlijk, het is een brief met mijn zwaktes en niet met mijn sterke punten. Genoeg dus om me een beetje zorgen te maken. Genoeg gezeurd, op naar de brief.




Jongere ik,
Wees niet bang, alles komt goed. Dingen die nu nog doodeng lijken, vallen straks op hun plek. Je zult je afvragen waarom je je er zo druk over hebt gemaakt, slapeloze nachten en nachtmerries over hebt gehad. Het stelt niet zoveel voor. Laat je muur wat sneller vallen, vertrouw op je mensenkennis. Jij weet wel wie het beste met je voor heeft en wie doet alsof. Gebruik je verstand en laat je niet gebruiken. Weet wie je vrienden zijn en wie zich voordoen als je vrienden. Je bent te goed voor sommige mensen. Vriendschap moet van twee kanten komen, anders is het tijd om verder te gaan. Probeer het verleden los te laten, hoe moeilijk het ook is. Denk positief en aan de toekomst. Geniet van het leven. Je hoeft je nog geen zorgen te maken, je zorgen maken komt vanzelf. Probeer niet alles zelf op te lossen, maar accepteer ook eens hulp. Het zal je verder helpen. Vertrouw meer op jezelf, je kunt zoveel meer dan je denkt. Het is niet erg om fouten te maken, al voelt het misschien alsof de wereld vergaat. Denk na over je acties, of het iemand kwetst. Doet niets impulsiefs, want je gaat er spijt van krijgen. Als je wel de fout in gaat, maak het dan zo snel mogelijk goed en wees niet te eigenwijs om het goed te maken. Het siert je dat je je fouten toegeeft en maakt je sterker. Ben je te eigenwijs en loop je daar tegenaan? Laat het los, er valt niets meer aan te veranderen. Het verleden is het verleden, leer van je fouten en doe het in de toekomst beter. Lieve ik, het lijkt allemaal zo zwaar, maar het valt best mee. Gewoon af en toe wat minder eigenwijs zijn en dat koppie beter gebruiken. Vertrouw op je gevoel, dan zit je altijd goed. Alleen weet wel wanneer je te ver doordraaft. Soms kun je het niet veranderen, hoe graag je het ook wil. Dan is het tijd om te accepteren en los te laten, hoe moeilijk het ook is. Het lukt je op den duur wel, al duurt het misschien wat langer dan normaal. Verstand en gevoel gaan nu eenmaal niet altijd hand in hand. Laat je nooit vertellen dat je iets niet kunt, als het niet op de ene manier lukt, lukt het vast met een andere manier. Je bent sterker dan je denkt. Waardeer wat je hebt en laat dat ook blijken. Voordat je het weet is het te laat. Jongere ik, nu je dit weet, ben ik ervan overtuigd dat je een aantal valkuilen kunt omzeilen waar ik wel ben ingetrapt. Doe er je voordeel mee.
Liefs, je oudere ik

Heb jij al eens zo'n brief voor jezelf geschreven of terug gekeken op het verleden? 

2 opmerkingen:

  1. Ik heb bij de psycholoog terug moeten kijken op mn verleden en soms wou ik dat ik dingen anders had aangepakt, maarja je kunt het niet terugdraaien helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja de makkelijkste manier is om te zeggen 'Wat als ik dit of dat had gedaan?', maar jammer genoeg kan je het niet veranderen

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...