vrijdag 31 augustus 2012

Paardenverhalen #1

Vandaag een extra artikel voor jullie. Ik denk dat dit soort verhalen/artikelen wel vaker online komen, daarom heb ik de 'serie' paardenverhalen genoemd. Ik maak af en toe namelijk heel wat rare/leuke/grappige dingen mee en dat wil ik met jullie delen. Vandaag het eerste deel, want wat ik vandaag toch heb meegemaakt...

Ik ging vandaag met een vriendin huren. Zij zou op Niels, ik op Nynke. We kwamen aan in de stallen en alle stallen waren leeg, dus wij hadden al het gevoel dat we de paarden uit de wei moesten halen. Nadat we hadden gevraagd, bleek dit ook het geval te zijn. Dus twee halstertouwen gepakt en hop, naar de wei. Daar begon het al, de wei waar de manegepaarden in staat, ligt helemaal achteraan en het pad er naar toe was vreselijk modderig. Overal dikke plassen, sommige zo diep dat je de bodem niet meer kon zien. Ik had mijn paardrijlaarzen aan, deze komen tot de knie, dus dat scheelde. Mijn vriendin had enkellaarsjes aan en moest heel erg goed uitkijken dat het water niet bij haar laarsjes instroomde. Ik ging dus voorop en zij volgde, terwijl ze keek hoe ver het water bij mij kwam. Ik heb geen profiel onder mijn laarzen, dus ik glibberde af en toe gevaarlijk weg. Aangekomen bij de wei zagen we dat alle paarden helemaal achterin stonden. Natuurlijk, hebben wij weer. Dus wij weer glibber de glibber, glij glij glij, het weiland door, naar achteren.

Nynke die zich zo makkelijk liet pakken

Nynke stond heel mooi een beetje buiten de kudde, dus die hadden we zo te pakken. Mijn vriendin kreeg Niels niet, dus ik overhandigde haar Nynke en probeerde Niels zelf te pakken. Deze had daar helemaal geen zin in en keerde mij zijn kont toe en tilde dreigend zijn hoef op. Nu laat ik me niet snel bang maken, ik liep gewoon weg bij zijn kont en probeerde hem te pakken. Hij draaide zich ineens om en kwam op me af gegaloppeerd. Het was dat ik even een paar stappen opzij deed, anders was hij zo over mij heen gedenderd. Hij herhaalde deze procedure steeds, eerst zijn hoef dreigend optillen, kwam ik dan nog op hem af, dan wou hij me omver denderen. Na drie keer opzij te zijn gesprongen, waarbij de laatste keer nog maar net goed ging, besloot ik dat dit het niet waard was. Ik zou wel gaan overleggen welk paard we dan moesten vangen. Met alleen Nynke keerden we weer terug richting de stal. Nynke had geen zin dat zij als enige mee moest en trok elke keer weer richting de kudde. Ik gleed hierdoor elke keer uit in de modder, maar omdat ik op Nynke steunde, kon ik elke keer nog net overeind blijven. Toen we de wei uitkwamen, liep ze wel heel erg braaf mee, omdat ze wist dat ze nu niet meer terug kon. Maar ja, toen kwamen we bij het pad met al die diepe plassen. Mevrouw had geen zin in natte voeten en plantte haar hoeven dan ook stevig in het zand. Het kostte heel wat overtuigingskracht en geglij voordat ze er doorheen sprong. Hierdoor gleed ik lekker uit en omdat ze ook nog zo mooi door de modder stampte, had ik de modder inmiddels tot op mijn rug zitten.

De boosdoener, Niels, hier nog in een droge wei :)

Nadat we Nynke op stal hadden gezet, hoorden we dat we een ander paard mochten pakken. Niels had gisteren al de hoefsmid aangevallen toen die hem uit de wei probeerde te halen, dus ze wisten dat het onmogelijk was hem nu wel uit de wei te halen. Als ze dit nou eerder hadden verteld, hadden wij niet een half uur in die wei verspild, maar okee. Weer op naar de wei, weer glibberend en glijend over het modderige pad. Mijn vriendin had wonder boven wonder nog steeds droge sokken in haar enkellaarsjes, terwijl mijn laarzen tot mijn knieĆ«n onder de modder zaten. Op zoek naar Desteny, vanuit de verte best moeilijk, het is een middelgroot bruin paard en 90% van de paarden op onze manege ziet er zo uit... Toen we haar hadden gevonden, zagen we dat ze geen halster om had. Hebben wij weer.... Hoe haal je een paard zonder halster uit de wei? Gelukkig zagen we haar halster wel liggen, dus die hebben we gepakt. Maar ja, nu moesten we haar nog wel zien te vangen en elke keer als wij dichterbij kwamen, draafde ze bij ons weg. Ondertussen liep Surprise maar achter ons aan, met zijn snuit in onze rug te duwen. Hij wou duidelijk wel graag uit die vieze natte wei, maar helaas, wij hadden hem niet nodig. Doordat hij als een hondje achter ons aan liep, maakte hij het ons nog moeilijk ook. Desteny  vindt Surprise nog niet zo heel erg leuk en blijft het liefst ver uit zijn buurt. Uiteindelijk had ik Desteny bij haar manen vast en ik wou net het halstertouw om haar hals gooien, maar mevrouw draaide zich om op haar hakken en was weer weg. Ik werd er een beetje hopeloos van, ondertussen waren we ook alweer bij een half uur bezig met Desteny proberen te vangen. Ik vroeg mijn vriendin of ze misschien nog wat meer mensen op kon halen, zodat we haar beter konden insluiten. Mijn vriendin dus weer op weg naar de stal en ik bleef Desteny proberen te vangen. Toen moest mevrouw poepen en ik dacht ineens: 'Msschien is dit mijn kans.' Paarden kunnen lopen terwijl ze poepen, maar het liefst staan ze stil. Dus ik liep op haar af, gooide het touw rond haar hals en schoof direct het halster om haar hoofd. Hij zat nog niet dicht, terwijl ze alweer wou gaan lopen, maar ik klikte hem net dicht en trok aan het halstertouw waardoor ze weer stil stond. Ik had haar! Ik riep mijn vriendin, zie haar omdraaien en.... in een dikke plas stappen. Weg droge sokken! Maar we hadden onze paarden, dus wij gingen op weg naar de stallen. Dit ging heel makkelijk, Desteny is geen aansteller en liep stoer door de plassen heen. Uiteindelijk heeft het ons een uur en een paar natte sokken gekost om twee paarden te vangen. Dit is me werkelijk nog nooit overkomen. Ik was al moe van elke keer achter die paarden aan lopen, het hele weiland door. Natuurlijk was het nu ook veel moeilijker door al die modder en elke keer het wegglijden, maar ik hoop dat de volgende keer de paarden vangen toch wat makkelijker gaat! Uiteindelijk hebben wel heerlijk gereden, dus dat maakte veel goed! :)

Desteny, het paard zonder halster

Ik hoop dat jullie dit leuk vonden om te lezen. Zou je nog meer van zulke verhalen willen lezen of vind je het niet leuk?

2 opmerkingen:

  1. AAAH, dit vind ik ook wel een keer leuk.
    Liefs, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Zou je het ook vaker terug willen zien komen? Niet elke week, want heel vaak is er ook niets bijzonders, maar gewoon af en toe, als ik weer wat bijzonders/grappigs heb meegemaakt?

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...